Ny skiva "Sea Fever" släppt på Världshavens dag

SEA FEVER

Verkkommentarer av Christian Schultze

Ända sedan jordens tillblivelse har havet spelat en avgörande roll för allt liv på planeten. I alla tider har därför tonsättare, författare och poeter låtit sig inspireras av havets dånande kraft, storslagenhet, stillhet och mörka djup. Att välja just havet som tema kom därför ganska naturligt. Här finns en stor skatt som når över flera århundraden och som skulle kunna räcka för ett flertal skivor enbart inom manskörsrepertoaren.

Hugo Alfvén

Bland de mest självklara repertoarvalen var Hugo Alfvéns Gryning vid havet. En klassiker i manskörsrepertoaren med text av Sten Selander som var friluftsmänniska, botaniker, främjare av Svenska turistföreningen och tidig miljökämpe. Här skildras havet i det lugna eviga men också i den rytande kraftfulla och imponerande stormen. Hugo Alfvén själv firas med 150-årsjubileum när denna skiva släpps. Stycket är daterat den 26 augusti 1933 och uruppfördes den 26 november samma år.

Det kanske minst självklara valet föll på Mouyayoum, som först skrevs för blandad kör i mitten av 80-talet och i version för manskör år 2000. Det är Anders Hillborgs mest framförda verk. Genom ständigt skiftande färg- och klangnyanser skapar verket en intrikat och skimrande djup klangmatta. Utifrån skivans tema kan man ganska enkelt föreställa sig havets mörka och lite otäcka djup, dess stiltje och glittrande yta och varför inte såväl valsång som ekolod – självklart allt i lyssnarens egen fantasi. Kvar står dock att Mouyayoum ät ett praktfullt stycke som utmanar såväl sångare som lyssnare. Stycket är skrivet för 16-stämmig kör och har ett omfång från de absolut möjligaste lägsta tonerna till höga falsettoner och visslingar. Genom sångarnas formanter bildas ett övertonsspektrum som ger stycket en ny färg vid varje framförande.

Att ta med och lyfta fram en del okända stycken kändes också självklart. Klockbojen komponerad 1931 av körens tidigare anförare Josef Hedar är ett sådant exempel. Hedar var domkyrkoorganist i Lund och körens anförare åren 1933–1948. Han var född i Malmö och tog sina första studier i orgel av Axel Boberg. Efter en tid vid Lunds universitet studerade han vid Stockholms musikkonservatorium 1918–1921 med Gustav Hägg som lärare. Han var ledamot av Musikaliska Akademien och tilldelades Litteris et Artibus 1958. En klockboj är en boj ute i havet med en klocka som varnar för grund även vid dimma. Texten är skriven av författaren, poeten och konstkritikern Karl Asplund som räknas till ”de lyriska intimisterna”. Detta är första gången som stycket dokumenteras på skiva.

Amy Beach

Andra lite mer okända stycken är skivans titellåt Sea Fever (opus 126) av Amy Beach. Stycket är skrivet 1931 för manskör och piano med text av den brittiske skalden John Masefield (1878–1967). Beach föddes 1867 och dog 1944 och var en amerikansk kompositör och pianist. Hon var den första framgångsrika amerikanska kvinnliga kompositören gällande större orkesterverk. Hennes Gaelic Symphony var den första symfonin komponerad och publicerad av en kvinna. Verket uruppfördes av Boston Symphony Orchestra 1896. Sea Fever är uppdelad i tre verser. Till kraftfullt och dramatiskt ackompanjemang besjungs längtan av att åter hissa segel och dra ut till havs.

Lili Boulanger

Den andra kvinnliga kompositören på skivan är den mer berömda Marie Juliette Olga ”Lili” Boulanger (1893–1918). Hon var den första kvinnliga tonsättaren, och den yngsta, som fick det stora Rompriset i komposition (Prix de Rome). Boulanger kom från en musikalisk familj där fadern Ernest Boulanger var operatonsättare och undervisade vid Conservatoire de Paris. Hennes storasyster Nadja Boulanger, som hon fick undervisning av, blev en av de mest hyllade kompositionslärarna i Europa under 1900-talet. Lili ansågs redan vid två års ålder vara ett underbarn av kompositören Gabriel Fauré men det konstaterades tidigt att hon led av Crohns sjukdom, som hon senare också dog av. Pendant la tempête, med text av Théophile Gautier (1811–1872), är skrivet för trestämmig manskör och piano i en A-B-A form. I den hotfulla pianostarten anar vi stormen som nalkas och sjömännens rädsla. Båten är liten och havet oändligt. I ett lugnare mittparti ber sjömännen till den heliga jungfru Maria om nåd och undsättning, men stormen återkommer och sjömännens öde förblir ovisst.

Skivans första spår är skrivet av den irländske tonsättaren Michael McGlynn (född 1964) och är en sjömansvisa till en anonym gaelisk text. McGlynn är kanske mest känd som grundaren av den irländska vokalgruppen Anuna, som de flesta av hans kompositioner är skrivna för. Ordet Hinbarra är ett endast ett utrop men texten är en hälsning från en sjöman till alla män på land att han drar ut i sin lilla båt, hissar segel och far västerut.

Sjömansvisor har förmodligen förekommit så länge som det funnits sjömän. I engelskspråkiga länder är samlingsnamnet på dessa ofta anonyma visor shanties, traditionella sånger som sjöngs i rytm av sjömän medan de arbetade på skeppen. High Barbary är en typisk sådan chanty. Den handlar om den så kallade Barbareskkusten som ligger utanför nuvarande Marocko och Algeriet. Här fanns det under 1500-1800-talet pirater och statliga kapare/krigsmän som både hindrade piraterna men som också kunde plundra utländska handelsfartyg. I sången bordas ett skepp och den nödvändiga frågan ställs ”Oh, are you a pirate or man-o-war?” Varvid inkräktarna svarar ”I’m not a pirate but a man of war”. Utgången förblev ändå att inkräktarna kastades överbord och med en viss ånger ser lastfartygets besättning hur alla drunknar i sina försök att simma till land.

Ett portalverk för manskör är onekligen Max Regers (1873–1916) 8-stämmiga hyllning till havet i An das Meer som är hämtat från 10 Gesänge opus 83. Här får Regers tonsättarkonst komma i full blom. Stämmorna vävs runt om varandra och modulationerna och kromatiken i stycket får det att gunga lika mycket som på öppet, stormigt hav. Här finns också lugnet och bilden av det spegelblanka havet som en reflektion av Guds skapelse och natur. Texten är skriven av Otto Franz Gensichen (1847–1933) som var en tysk skriftställare, dramatiker och publicist.

Felix Mendelsohn-Bartholdys

Ytterligare ett verk på skivan sjungs på tyska och det är Felix Mendelsohn-Bartholdys (1809–1847) Wasserfahrt, till text av den tyske skalden och dramatikern Heinrich Heine (1797–1856). Stycket är hämtat från 6 Lieder opus 50 och är skrivet 1837. Detta är Mendelssohns enda samling för manskör som kom ut i tryck under hans livstid. Karaktären är berättande och i en mer tidstypisk Lied-tradition.

Om Mendelssohn tillhör de mer okända manskörstonsättarna så gäller onekligen motsatsen för den estniske tonsättaren Veljo Tormis (1930–2017). Det är få tonsättare som det senaste århundradet har präglat manskörsrepertoaren såsom Tormis. Här finns en enorm skatt (över 500 a cappella-sånger) av uppskattade körstycken att ösa ur varav kanske Järnets förbannelse är den mest kända och framförda. Muistse Mere Laulud (Sång till det gamla havet) är en traditionell estnisk text (regilaulud) om havets stormar, fiske och förlorade män. Här blandas stormljud med läten av fiskmåsar och sjömansrop.

Från våra nordiska grannländer har vi hämtat en sång av Finlands nationaltonsättare Jean Sibelius (1865–1957) och en av den norske tonsättaren Valter Aamodt (1902–1889). Sibelius hade svenska som modersmål och sökte sig därför ofta till svenska nationalskalder. I Erik Axel Karlfeldts (1864 –1931) dikt Jone havsfärd får vi möta en ganska försuputen kapten som överraskas av stormar, tappar sin flaska och tvingas kasta Jona överbord. Men ”vi veta utav skriften huru Jona slapp ur griften se’n han drivit långt och länge uti havets vilda svaj”. Texten är alltså en omskrivning av Bibelns berättelse om profeten Jona i valfiskens buk (Kungaboken 14:25). Karlfeldts dikt omfattar egentligen fem verser men är i Sibelius komposition nedbantad till tre.

Valter Aamodt var verksam i Bergen i Norge och var bland annat dirigent för Follesø Mannskor mellan 1926 och 1976 – i 50 år! Aamodt var även verksam som recensent och dirigerade flera blåsorkestrar. Texten till Havsalt, som har kommit att bli en manskörsklassiker, är skriven av den norske dramatikern, lyrikern och översättaren Henrik Rytter (1877–1950). Mest känd i Norge för att ha översatt 23 av Shakespeares verk till nynorsk.

Den amerikanske tonsättaren Eric Whitacre (född 1970) har gjort sig känd för sina mängder av körkompositioner. The seal lullaby, Sälens vaggsång, är en finstämd sång till text av författaren, nobelpristagaren och krigskorrespondenten Rudyard Kipling (1865–1936). Sången handlar om den vita valmamman som sjunger på öppet hav för sin kalv. Stycket skrevs ursprungligen för en animerad biofilm baserad på en berättelse av Kipling om den vita valen, men filmstudion ångrade sig och gjorde istället filmen Kung Fu Panda. Whitacre hade då redan i inspiration komponerat den inledande musiken som istället släpptes som en egen komposition för blandad kör och senare i version för manskör.

Sea Fever är titeln på Lunds Studentsångares skiva som hade release den 8 juni 2022 på Världshavens dag. Skivan spelades in den 25-26 september 2021 i Rosenbergssalen på Musikhögskolan i Malmö. Ljudtekniker var Per Sjösten. Körens tidigare anförare Mats Paulsson var inspelningsassistent och dirigent var körens nuvarande anförare Christian Schultze.

Christian Schultze

Christian Schultze

Christian Schultze är utbildad organist, körledare och arrangör vid Malmö Musikhögskola och har bl.a. varit förbundsdirigent i Regionförbundet Körsång i Skåne och förbundsdirigent i Förbundet kyrkomusik i Lunds stift. Christian undervisar i orgel vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan 2009 verksam i Sankt Johannes församling i Malmö. Han är anlitad som dirigent, körpedagog, föreläsare och organist såväl i Sverige som utomlands. Vid internationella körtävlingen i Helsingborg 2018 belönades han med tävlingens dirigentpris för ”most astonishing achievement”. Schultze har spelat in flera skivor tidigare som såväl organist som körledare och sedan 2020 anförare för Lunds Studentsångare

Trained at Malmö Academy of Music, Christian Schultze is an organist, choirmaster and musical arranger, having acted as conductor for The Swedish Choral Society in Scania as well as The Association for Church Music in the Diocese of Lund. He works at St. John’s parish in Malmö and teaches the organ at his alma mater, and is coveted as a conductor, choir teacher, lecturer and organist in Sweden and abroad. At the 2018 International Choir Competition in Helsingborg, Schultze was awarded the Conductor’s Award for most astonishing achievement”. Schultze has made several recordings as both an organist as with choirs. He is the conducter of Lunds Studentsångare since 2020.

 

Elisabeth Boström

Konsertpianisten Elisabeth Boström arbetar som artistchef på Malmö Opera och var under åren 2010–2015 även operans kormästare. Elisabeth är en ofta anlitad kammarmusiker med specialisering på romansinterpretation och operarepertoar och har turnerat i flera kontinenter. Hon har återkommande medverkat i radio och tv, på ett flertal skivinspelningar samt strömmade konserter.

Concert pianist Elisabeth Boström works as head of artists at Malmö Opera, where she also served as choir master between the years of 2010 and 2015. Boström is a coveted chamber musician specializing in Romance interpretation and opera repertoire. She has toured several continents and participated in both TV and radio productions as well as CD recordings and streamed concerts.

 

Leif Aruhn Solén

I mer än två decennier har Leif Aruhn-Solén varit en efterfrågad sångare på världens opera- och konsertscener. Med ett särskilt passionerat förhållande till barockmusik, hörs han ofta i Bachs passioner och i Händels oratorier. Han har med framgång sjungit huvudroller i barockoperor och operor av Haydn, Mozart, Rossini och nutida kompositörer.

For over two decades, the Swedish tenor Leif Aruhn-Solén has been a sought after singer on the world’s concert- and opera stages. He has a passion for the baroque music and is often heard in the demanding Evangelist parts of Bach’s Passions and in Handel’s tenor compositions. Leif has also had success in lead roles in baroque operas and operas by Haydn, Mozart, Rossini and contemporary composers.